ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
استابلایزر دست دوم مناسب
روش انتخاب استابلایزر دست دوم مناسب
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
استابلایزر دست دوم مناسب
روش انتخاب استابلایزر دست دوم مناسب
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
Show all
ترانس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

ترانس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

ترانس اتوماتیک

ترانس اتوماتیک نوعی ترانسفورماتور الکتریکی است که در آن سهام اولیه و فرعی همان سیم پیچ تک مشترک را دارند. در واقع ترانسفورماتور الکتریکی برای عادی کردن ولتاژ کاربرد دارد. ترانس نوسان موجود در سیستم ها را گرفته و آن را به ولتاژ عادی تبدیل می کند. این نوسان ولتاژ اساسا به دلیل اختلاف بار در سیستم تغذیه صورت می گیرد. اختلاف ولتاژ باعث آسیب رساندن به تجهیزات سیستم انرژی می شود. اختلاف موجود در ولتاژ را می توان با نصب کردن ترانسفورماتور الکتریکی در جاهای مختلفی مانند ترانسفورماتور، ژنراتور و … کنترل کرد. ترانس اتوماتیک در بیشتر از یک جا در سیستم انرژی نصب میشود تا اختلاف ولتاژ را کنترل کند.

نظریه ترانس‌اتوماتیک

در ترانس اتوماتیک از یک سیم پیچ منفرد به عنوان سیم پیچ اصلی و هم چنین سیم پیچ ثانویه استفاده می شود. اما در ترانسفورماتور دو سیم پیچ، دو سیم پیچ مختلف برای اهداف اصلی و فرعی استفاده می شود.

ذخیره مس در ترانس‌اتوماتیک

اکنون در مورد ذخیره مس در ترانس اتوماتیک در مقایسه با دو ترانسفورماتور سیم پیچ معمولی صحبت خواهیم کرد. می دانیم که وزن مس در هر سیم پیچ به طول و سطح مقطع آن بستگی دارد. باز هم طول رسانا در سیم پیچ متناسب با تعداد چرخش آن و سطح مقطع با جریان نامی متفاوت است. بنابراین وزن مس در سیم پیچ مستقیما با محصول تعداد چرخش ها و جریان نامی سیم پیچ متناسب است.

ترانس اتوماتیک فقط در هر فاز از سیم پیچ تک در مقابل دو سیم پیچ جدا از هم به صورت جداگانه در ترانسفورماتور معمولی استفاده می شود.

مزایای استفاده از ترانس اتوماتیک

1)اندازه ترانس اتوماتیک حدود 50% از اندازه مربوط به دو ترانسفورماتور سیم پیچ خواهد بود. در واقع نرخ تبدیل 20 خواهد بود، اما اندازه آن 95% است. البته هزینه مواد یکسان نیست. صرفه جویی در هزینه زمانی قابل توجه است که نسبت ترانسفورماتور کم باشد، یعنی کمتر از 2. بنابر این ترانس اتوماتیک در اندازه کوچکتر و ارزانتر است.

2)ترانسفورماتور الکتریکی نسبت به دو ترانس سیم پیچ راندمان بالاتری دارد. این امر به دلیل از بین رفتن هسته و کاهش اهم به علت کاهش مواد ترانسفورماتور می باشد.
3)ترانس اتوماتیک تنظیم ولتاژ بهتری دارند، زیرا افت ولتاژ در مقاومت و واکنش مجدد سیم پیچ تک کمتر است.

در واقع تمامی مزایای استفاده ازترانس اتوماتیک در چند کلمه خلاصه می شود که عبارتند از: هزینه کم، تنظیم بهتر، تلفات کم در مقایسه با ترانسفورماتور دو سیم پیچ معمولی

برنامه های ترانس‌اتوماتیک

1)جبران افت ولتاژ با افزایش ولتاژ تامین در سیستم های توزیع

2)برای شروع موتورهای القایی و همزمان، از ترانس اتوماتیک با تعدادی ضربه بهره برداری استفاده میشود.

3)ترانس اتوماتیک به عنوان متغیر در آزمایشگاه یا جایی که به متغیر مداوم در محدوده وسیع مورد نیاز است، استفاده می شود.

4)از ترانس اتوماتیک در سیستم انتقال قدرت و توزیع و هم چنین سیستم صوتی و راه آهن استفاده میشود.

5)این ماده به عنوان شروع کننده مورد استفاده قرار می گیرد تا در هنگام شروع کار 50 الی 60% ولتاژ کامل را به استاتور موتور القایی اختصاص می دهد.

6)برای اصطلاح افت ولتاژ از کابل توزیع استفاده می شود.

ترانس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

توضیح نحوه عملکرد ترانس‌اتوماتیک

در یک ترانسفورماتور معمولی، سیم پیچ های اصلی و فرعی از نظر الکتریکی از یکدیگر جدا می شوند اما همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است و در ترانس اتوماتیک متصل می شوند. سیم پیچ های اولیه و فرعی به صورت مغناطیسی و هم چنین برقی متصل می شوند. در حقیقت، بخشی از سیم پیچ مداوم واحد برای اصلی و ثانویه مشترک است.

بر اساس ساخت و ساز، دو نوع ترانسفورماتور الکتریکی وجود دارد. در یک نوع ترانسفورماتور، سیم پیچ های مداوم با استفاده از شیرهای برقی در نقاط مناسب که توسط ولتاژ ثانویه موردنظر تعیین می شود و در نوع دیگر ترانس اتوماتیک وجود دارد، دو یا چند سیم پیچ مجزا وجود دارد که به صورت الکتریکی به یکدیگر وصل می شوند تا یک سیم پیچ مداوم را تشکیل دهند.

آنچه باید در مورد ترانس‌اتوماتیک بدانید

ترانسفورماتورها برای کنترل ولتاژ در یک مدار الکتریکی با استفاده از اصل القای الکترومغناطیسی استفاده میشوند. این امر در شرایطی مفید خواهد بود که ولتاژ منبع تغذیه یا ولتاژ خط در دسترس شما مطابق با ولتاژ ورودی دستگاه مورد نظر برای کار با ماشین آلات نباشد.

جهت مشاوره خرید انواع ترانس یا سفارش تولید ترانس با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.