استابلایزر سه فاز
استابلایزر سه فاز چگونه کار می کند؟
فروردین ۱۶, ۱۴۰۳
دلیل استابلایزر خانگی
دلایل نوسان ولتاژ و نیاز به استابلایزر خانگی
فروردین ۱۶, ۱۴۰۳
استابلایزر سه فاز
استابلایزر سه فاز چگونه کار می کند؟
فروردین ۱۶, ۱۴۰۳
دلیل استابلایزر خانگی
دلایل نوسان ولتاژ و نیاز به استابلایزر خانگی
فروردین ۱۶, ۱۴۰۳

در هر محیطی که از وسایل برقی استفاده شود، وجود استابلایزرها اهمیت پیدا می ‌کند. اگر نمی دانید استابلایزر چیست این مقاله را بخوانید. چون ولتاژ برق نوسانات بسیار شدیدی دارد و اگر قرار باشد وسایل برقی خانگی و وسایل برقی مورد استفاده در محیط های کاری مستقیماً از ولتاژ برق استفاده کنند، به دلیل اینکه تحت نوسانات شدید قرار می‌ گیرند، قطعاً در کوتاه مدت دچار نقص فنی و یا حتی سوختگی شده و نمی توانند بهترین کارایی را از خود نشان دهند. استابلایزرهای خانگی براساس ولتاژ برق مورد استفاده در خانه ها طراحی شده اند. البته براساس نوع تجهیزاتی که شما در خانه استفاده می کنید، انواع استابلایزر خانگی متفاوت خواهد بود که در این مطلب پیرامون آن ها با یکدیگر صحبت می کنیم.

انواع استابلایزر خانگی براساس ولتاژ

به طور کلی بهترین ولتاژ برق برای محیط های خانگی، ولتاژ ۲۲۰ ولت است. بنابراین استابلایزرهای خانگی به گونه‌ای طراحی می ‌شوند که بتوانند چنین ولتاژ برقی را برای وسایل خانگی تامین نمایند. اما نکته لازم به ذکر این است که تجهیزات برقی در داخل خانه، به ولتاژ و آمپرهای متفاوت نیاز دارند. به همین دلیل است که در زمان خرید استابلایزر خانگی حتماً باید برای فروشنده توضیح دهید این استابلایزر قرار است کدام یک از وسایل برقی خانگی را مورد حمایت قرار دهد. به طور کلی انواع استابلایزر ای خانگی از نظر ولتاژ عبارتند از:

  • استابلایزر ۵ کیلو وات با توان خروجی ۲۰ آمپر که برای کولر آبی، یخچال، فریزر، لباسشویی و تلویزیون مناسب است.
  • استابلایزر ۸ کیلو وات با توان خروجی ۳۲ آمپر که برای انواع کولرهای گازی و آبی، لباسشویی، یخچال فریزر و تلویزیون طراحی شده است.
  • استابلایزر ۱۰ کیلو وات با توان خروجی ۴۰ آمپر که دارای دو هسته مسی است و برای فضاهایی که در آن ها بیش از دو کولر گازی استفاده می شود، طراحی شده است.

انواع استابلایزر خانگی از نظر نحوه تعدیل ولتاژ برق

حتماً این سوال برای شما به وجود آمده است که استابلایزرهای خانگی چگونه به تعدیل ولتاژ برق کمک می کنند؟ همان گونه که گفته شد بهترین ولتاژبرق برای ورود به ساختمان های مسکونی، ۲۲۰ ولت است. اگر ولتاژ برق ورودی از مقدار ۲۲۰ ولت بیشتر باشد، استابلایزر باید به صورت کاهنده عمل کرده و ولتاژ برق را کاهش دهد. ولی در چه صورتی که ولتاژ برق ورودی از ۲۲۰ ولت کمتر باشد، استابلایزر باید به صورت افزاینده عمل کند یعنی ولتاژ برق را تقویت ‌نماید تا میزان آن به ۲۲۰ ولت برسد. در این صورت ولتاژ برقی که در محیط خانه استفاده می شود به صورت کاملاً یکنواخت و معادل ۲۲۰ ولت خواهد بود. انواع استابلایزرها از نظر نحوه تعدیل ولتاژ برق عبارتند از:

 

  • استابلایزر خانگی رله ای

این نوع استابلایزر خانگی از یک ترانس و چند رله تشکیل شده اند. وظیفه رله، تنظیم سرهای خروجی سیم پیچ ها به منظور هماهنگ شدن با برقی منزل است. رله به صورت پلکانی، ولتاژ برق را تنظیم می کند. در نتیجه اگر در ساختمان های مسکونی نوسانات برق به صورت لحظه ای وجود داشته باشد، حتماً باید از استابلایزر رله ای استفاده کرد چرا که این قبیل استابلایزرهای خانگی می توانند در کمتر از ۱ ثانیه، نوسانات برق را به طور کامل تشخیص داده و ولتاژ برق ورودی به داخل ساختمان را تعدیل کنند. بنابراین اگر کوچکترین نوسان در برق وجود داشته باشد، از طریق استابلایزر خانگی رله ای تشخیص داده شده و از سوختگی و یا بروز عیب در وسایل برقی جلوگیری می گردد.  قیمت استابلایزر خانگی رله ای در دسته متوسط قرار دارد.

  • استابلایزر خانگی سروو موتور

این نوع استابلایزر خانگی به گونه‌ای طراحی شده است که دارای ترانس حلقوی و مدور بوده و در ساخت آن از رله استفاده نشده است. بازویی بر روی ترانس در نظر گرفته شده است که به صورت کاملاً هوشمند تحت کنترل ترانس قرار دارد. بنابراین در صورتی که نوسانات در ولتاژ برق وجود داشته باشد، بازوی موجود بر روی ترانس به راحتی می تواند این نوسانات را تشخیص داده و نسبت به تعدیل ولتاژ برق فعال شود. در صورتی که نوسانات ولتاژ برق کمتر از سه ولت باشد، استابلایزر سروو موتور فعال می ‌شود تا همین مقدار ناچیز نوسان در ولتاژ برق را سریعا تعدیل  کند. لازم به ذکر است که سرعت استابلایزرهای سروو موتور خانگی نسبت به استابلایزر خانگی رله ای کمتر است به دلیل اینکه در طراحی استابلایزر خانگی سروو موتوری ، از سیستم ‌های مکانیکی استفاده شده  است و به همین دلیل سرعت پایین تری دارند. این نوع استابلایزرهای خانگی برای محیط های ساختمانی که نوسانات ولتاژ برق همیشه بسیار بالاتر یا پایین تر از حد معمول است، گزینه مناسبی خواهد بود و در صورتی که نوسانات ناگهانی در ولتاژ برق وجود داشته باشد، بهتر است از همان استابلایزر خانگی رله ای استفاده کنید. قیمت استابلایزر خانگی سرووموتوری در رنج قیمت استابلایزرهای متوسط می باشد.

 

  • استابلایزر خانگی ‏استاتیکی

اگر بخواهیم یکی از دقیق ترین انواع استابلایزرهای خانگی را معرفی کنیم، باید به استابلایزر استاتیکی یا استابلایزر ولتاژ ثابت خانگی اشاره کنیم. اما نحوه عملکرد این استابلایزر خانگی چگونه است؟

در داخل استابلایزر خانگی استاتیکی ، میکروپروسسور قرار گرفته است که می‌ تواند نوسانات برق را به راحتی تشخیص دهد. همچنین در طراحی استابلایزر خانگی  استاتیکی یک کانورتور وجود دارد. به محض اینکه نوسان برق اتفاق بیفتد، میکروپروسسور، این نوسان را به کانورتور ارسال می‌ کند. در این زمان است که کانورتور می تواند ولتاژ برق را براساس آنچه که ما نیاز داریم ساخته و در قسمت خروجی، وارد ساختمان کند. در واقع با استفاده از استابلایزر خانگی استاتیکی ما می توانیم میزان ولتاژ خروجی مورد نیاز خود را تعریف کرده و در نتیجه استابلایزر براساس آن، ولتاژ برق را تعدیل خواهد کرد. قیمت استابلایزر خانگی استاتیکی به مراتب بالاتر از سایر استابلایزر هاست.

سخن پایانی

به طور کلی استفاده از استابلایزرها یا تثبیت کنندگان ولتاژ برق در ساختمان های مسکونی، بسیار ضروری است. به خصوص اینکه در فصل‌هایی همانند تابستان به دلیل افزایش استفاده از ولتاژ برق، نوسانات در داخل ولتاژ برق افزایش یافته و وسایل برقی به شدت تحت فشار قرار می گیرند. وسایل برقی با ارزش همانند یخچال، فریزر، تلویزیون و کولر از جمله وسایلی هستند که باید تحت استابلایزرهای خانگی بسیار دقیق محافظت شوند تا اگر کوچکترین نوسان در داخل ولتاژ برقی خانه به وجود آمد، از ورود نوسان به وسایل برقی جلوگیری شده و در نتیجه به حفظ سلامت و بهبود عملکرد وسایل برقی کمک کنیم.

جهت مشاوره خرید انواع‌ استابلایزر خانگی یا سفارش تولید استابلایزر خانگی با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما راهنمایی های لازم را برای شما ارائه کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.