محافظ استابلایزر
استابلایزر خانگی بهتر است یا محافظ برق
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲
استابلایزر خانگی
راهنمای انتخاب بهترین استابلایزر خانگی
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲
محافظ استابلایزر
استابلایزر خانگی بهتر است یا محافظ برق
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲
استابلایزر خانگی
راهنمای انتخاب بهترین استابلایزر خانگی
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲
Show all

تفاوت استابلایزر و یو پی اس (UPS) در چیست؟

استابلایزر یا یوپی اس

برق مهمترین نیرویی است که در دنیای امروز تقریباً تمام امور زندگی و کاری انسان را تحت کنترل خود قرار داده است. در صورتی که نوساناتی در جریان برق به وجود بیاید حتی ممکن است امور کاری شما دچار اختلال گردد چون احتمال بروز نقص های بسیار زیاد در وسایل برقی وجود دارد.

اگر نمی دانید استابلایزر چیست به مقاله مربوطه مراجعه کنید. به همین دلیل است که استفاده از انواع استابلایزرها در محیط های کاری و همچنین ساختمان های مسکونی، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما برای ساختمان مسکونی خود یک استابلایزر خانگی استفاده کنید، اطمینان خواهد داشت که تمامی وسایل و اتصالات برقی در خانه شما، از جریان برق با ولتاژ یکسان استفاده کرده و حتی اگر نوسانات شدید در جریان برق وجود داشته باشد، این نوسانات نمی توانند اتصالات برقی و وسایل برقی خانه شما را تحت تاثیر قرار دهند. از آنجایی که برای تنظیم جریان برق دستگاه های بسیار زیادی معرفی شده است، ما در این مطلب به بررسی تفاوت های استابلایزر و UPS خواهیم پرداخت.

یو پی اس (UPS) چیست؟

اجازه دهید در ابتدا به بررسی عملکرد UPS بپردازیم. ‏UPS در واقع یک منبع تغذیه بدون وقفه است. بنابراین باید بین دستگاه تغذیه شهری و دستگاه های مصرف کننده انرژی، قرار بگیرد تا بدون اینکه توقفی در جریان برق به وجود بیاید، برق را به دستگاه های مورد نظر برساند. از طرف دیگر با توجه به اینکه در یو پی اس باتری های ذخیره انرژی تعبیه شده است، در نتیجه اطمینان خواهید داشت که به هیچ عنوان توقفی در ورود انرژی به دستگاه ‌ها رخ نخواهد داد.
بنابراین همان گونه که متوجه شدید، UPS بیشتر در مواردی کاربرد دارد که قطع جریان برق، خسارت های سنگینی را به بار خواهد آورد. برای مثال در محیط های صنعتی، حتماً باید UPS وجود داشته باشد چون اگر چند لحظه جریان برق قطع شود، به دلیل اینکه کلیه دستگاه‌ ها از کار می ‌افتند، از یک سو امور کاری به شدت دچار اختلال شده و از سوی دیگر اگر قرار باشد این قطعی جریان برق به صورت مکرر رخ بدهد، دستگاه های گران قیمت در کارخانه ها و کارگاه ها دچار آسیب خیلی جدی می شوند.

استابلایزر
استابلایزر چیست؟

اما آن برای بیان تفاوت های استابلایزر و یو پی اس (UPS) حتماً باید با کارایی استابلایزر نیز آشنا شوید. همانگونه که گفتیم جریان برقی که در سطح شهر و به طور کلی در کشور مورد استفاده قرار می ‌گیرد، بنا به دلایلی دچار نوسانات بسیار زیادی می شود که این اتفاق در تابستان بیشتر رخ داده و وسایل برقی به شدت تحت فشار قرار می‌ گیرند. این مسئله بسیار مهم است که در محیط های کاری و محیط های مسکونی، ولتاژ جریان به صورت کاملاً ثابت برقرار باشد تا نوسانات جریان برق باعث فشار و آسیب به وسایل برقی نشود. بنابراین استابلایزر به دستگاهی گفته می شود که از طریق تعدیل ولتاژ برق، این امکان را فراهم می‌ کند که در محیط مورد نظر، ولتاژ جریان برق، کاملا یکنواخت شود.
با توجه به آنچه که گفته شد، استابلایزرها هم در محیط های صنعتی، هم در محیط های کاری و هم در محیط های مسکونی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. از آنجایی که ولتاژ برق در محیط های مسکونی با سایر محیط ها متفاوت است، بنابراین استابلایزر های خانگی نیز باید براساس همین موضوع طراحی شوند تا بتوانند ولتاژ برق مورد نیاز برای منازل را تامین کنند. در خانه ها باید ولتاژ برق برق ۲۲۰ ولت برقرار باشد. انواع استابلایزر خانگی به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند با دقت کافی، این ولتاژ را تامین نمایند. در صورتی که ولتاژ جریان برق ورودی به داخل استابلایزر از ۲۲۰ ولت بیشتر باشد، مسلماً استابلایزر باید از طریق فعل و انفعالاتی، ولتاژ برق را کاهش دهد تا به ۲۲۰ ولت برسد. البته استابلایزر به صورت افزاینده نیز عمل می کند. به این معنا که شاید ولتاژ جریان برق ورودی به داخل ساختمان، کمتر از ۲۲۰ ولت باشد. در نتیجه استابلایزر باید ولتاژ را تقویت کرده و آن را به ۲۲۰ ولت برساند.

 

تفاوت استابلایزر و یو پی اس

بررسی تفاوت های استابلایزر و UPS

– اولین و مهمترین تفاوتی که بین استابلایزر و UPS وجود دارد، به عملکرد این دو دستگاه باز می‌ گردد. استابلایزر تعدیل کننده ولتاژ جریان برق است در نتیجه از طریق یکنواخت کردن ولتاژ جریان برق، مانع از ورود نوسانات به وسایل برقی می شود و از این طریق، از وسایل و اتصالات برقی محافظت خواهد کرد. اما یو پی اس از قطع جریان برق به صورت مکرر جلوگیری می کند. همانگونه که گفتیم اگر جریان برق به صورت مکرر قطع شود، آسیب جدی به وسایل برقی وارد خواهد شد. بنابراین UPS از طریق جلوگیری از قطع جریان برق، نقش محافظتی را برای وسایل برقی ایفا می‌ کند.
– UPS بیشتر برای محیط های صنعتی و مجتمع‌ های بزرگ همانند هتل ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد اما استابلایزر در دو نوع استابلایزر خانگی و استابلایزر صنعتی طراحی شده است.
– تفاوت دیگر یو پی اس و استابلایزر در این است که برای دستگاه یو پی اس، باطری های ذخیره کننده انرژی طراحی شده است بنابراین اگر برای مدت طولانی برق قطع شود، UPS از طریق این باتری های، جریان برق را تامین خواهد کرد. اما استابلایزر فاقد این باتری ها بوده و در صورتی که برق قطع شود، جریان برقی در داخل ساختمان برقرار نخواهد شد.

سخن پایانی

وجود استابلایزر خانگی در ساختمان های مسکونی، اهمیت بسیار زیادی دارد چون از طریق تعدیل ولتاژ برق، تضمین کننده سلامت و کارایی وسایل برقی خانه شما خواهد بود. برای خرید استابلایزر خانگی می توانید با شرکت الکترو گستر تهران با تلفن های ۰۲۱۳۳۹۹۹۱۷۳ . و ۰۲۱۳۳۹۹۹۱۷۲ تماس بگیرید. کارشناسان ما براساس نیاز شما، بهترین انواع استابلایزر خانگی را به شما معرفی خواهند کرد. کافی است تعداد وسایل برقی موجود در خانه خود را به کارشناسان ما اطلاع دهید تا استابلایزر خانگی مناسب را تحویل بگیرید. فراموش نکنید اگر بتوانید یک استابلایزر خانگی در قسمت ورودی برق ساختمان نصب کنید، کلیه اتصالات ساختمان از جریان برق یکنواخت برخوردار شده و آسیب نمی بینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.