استابلایزر ولتاژ سروو و انواع آن
سیستم های خنک کننده استابلایزر روغن یا هوا؟
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰
راهنمای خرید برای استابلایزر
راهنمای خرید برای استابلایزر
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰
استابلایزر ولتاژ سروو و انواع آن
سیستم های خنک کننده استابلایزر روغن یا هوا؟
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰
راهنمای خرید برای استابلایزر
راهنمای خرید برای استابلایزر
فروردین ۲۶, ۱۴۰۰
Show all
تست ترانسفورماتور چگونه انجام می گیرد؟

تست ترانسفورماتور چگونه انجام می گیرد؟

ترانسفورماتورها دستگاهی الکتریکی می باشند که انرژی الکتریکی را بین دو مدار انتقال می دهند. ترانسفورماتورها ولتاژ را در مدارها تنظیم می کنند، اما در بعضی موارد ممکن است خراب شوند و در مدار کار نکنند. شما باید اطلاعات کلیدی در مورد ترانسفورماتور خود را شناسایی کنید. برای مثال آیا صدمه قابل توجهی دیده است و ورودی و خروجی آن چیست؟ آزمایش ترانس با یک مولتی متر دیجیتال (DMM) باید نسبتاً آسان باشد. در صورت ادامه مشکل در ترانسفورماتور، باید آن را عیب یابی کنید.

قسمت 1 از 3:

1) شناسایی اطلاعات اصلی ترانسفورماتور

ترانس را بصری بازرسی کنید. گرم شدن بیش از حد، باعث می شود سیم کشی داخلی ترانسفورماتور در دمای بالا انجام شود، که این امر دلیل اصلی خرابی ترانس است. در بیشتر مواقع این امر باعث تغییر شکل فیزیکی ترانسفورماتور یا نواحی اطراف آن می شود.

اگر قسمت بیرونی آداپتور متورم است یا به نظر می رسد علائم سوختگی در آن وجود دارد، ترانسفورماتور را آزمایش نکنید. در عوض ، آن را تعویض کنید.

2) شناسایی سیم های ترانسفورماتور

سیم ها باید به وضوح روی ترانس مشخص شوند. با این حال، همیشه بهتر است یک نمودار از مدار حاوی سوئیچ های ترانسفورماتور تهیه کنید تا نحوه اتصال آن مشخص شود. نمودار مدار در اطلاعات محصول یا در وب سایت سازنده مدار موجود خواهد بود.

3) ورودی و خروجی های ترانسفورماتور را شناسایی کنید.

اولین مدار الکتریکی به مدار اصلی متصل ترانسفورماتور می شود. این ورودی الکتریکی آن است. مدار دوم که برق را از ترانس دریافت می کند به ترانسفورماتور ثانویه یا به خروجی متصل است. ولتاژ در حال تغذیه با ولتاژ اصلی باید هم روی ترانس و هم مدار باشد.

ولتاژ تولید شده توسط ثانویه باید به همان شکل اولیه برچسب گذاری شود.

شناسایی سیم های ترانسفورماتور

4) فیلتر خروجی ها را تعیین کنید.

متصل شدن خازن ها و دیودها به ترانسفورماتور ثانویه برای تبدیل برق AC از خروجی به برق DC معمول است. این اطلاعات در برچسب ترانسفورماتور در دسترس نخواهد بود. به طور کلی، شما می توانید اطلاعات تبدیل فیلتر و خروجی ترانسفورماتور را در نمودار پیدا کنید. هر کجا ولتاژ روی برچسب ذکر شده است، به دنبال AC یا DC ترانسفورماتور باشید.

قسمت 2 از 3:

آزمایش ترانسفورماتور با DMM

1) برای اندازه گیری ولتاژ مدار آماده شوید.

برق مدار را خاموش کنید. در صورت لزوم پوشش ها و پانل ها را بردارید تا به مدارهای حاوی ترانس دسترسی پیدا کنید. برای اندازه گیری ولتاژ، یک مولتی متر دیجیتال (DMM) تهیه کنید. DMM در فروشگاه های لوازم الکتریکی، فروشگاه های سخت افزار و فروشگاه های لوازم خانگی موجود است.

معمولا باید سیم ها را از مولتی متر دیجیتال خود به خطوط ورودی متصل کنید تا تأیید کنید ترانس اولیه کوتاه نیست. برای بررسی ثانویه ترانسفورماتور از همین فرآیند استفاده خواهد شد.

2) ورودی مناسب به ترانسفورماتور را تأیید کنید.

برق را به مدارها وارد کنید. برای اندازه گیری مقدار اولیه ترانس ، از DMM در حالت AC استفاده کنید. اگر اندازه گیری کمتر از 80 درصد ولتاژ مورد انتظار باشد، خطا می تواند در ترانسفورماتور یا مدارهای تأمین کننده برق اولیه باشد. در این مورد:

ترانس را از مدار ورودی جدا کنید. ورودی را با DMM خود تست کنید. اگر توان ورودی به مقدار مورد انتظار برسد، هسته ترانسفورماتور معیوب است.

اگر توان ورودی به مقدار مورد انتظار نرسد، مشکل در ترانسفورماتور نیست، بلکه در مدارهای ورودی است.

ورودی و خروجی ترانسفورماتور ممکن است با “ورودی” و “خروجی” برچسب گذاری شود، یا ورودی ممکن است با یک نشانه سیاه و سفید تعیین شده باشد.

خروجی ثانویه ترانسفورماتور را اندازه بگیرید.

اگر ترانس دارای ترمینال باشد، ورودی معمولاً L خواهد بود که مخفف”Line” که به معنای خط یا قدرت گرم است و N که مخفف خنثی است و یا به معنای برق خنثی است که به آن سیم می شود. خروجی در سمت ولتاژ پایین خواهد بود.

3) خروجی ثانویه ترانسفورماتور را اندازه بگیرید.

اگر توسط مدارهای ثانویه فیلتر یا شکل دهی انجام نمی شود، از حالت AC DMM برای خواندن خروجی آن استفاده کنید. همچنین می توانید از یک مولتی متر دیجیتال استفاده کنید.

اگر ولتاژ مورد انتظار در ثانویه وجود نداشته باشد، ترانس جز component فیلتر یا مدولاسیون نامناسب است. اجزای فیلتر و مدولاسیون را جداگانه آزمایش کنید.

اگر آزمایش اجزای فیلتر و مدولاسیون مشکلی نداشته باشد، ترانس از کار افتاده است.

قسمت 3 از 3:

عیب یابی ترانسفورماتور شما

1) ریشه مشکل را بیابید.

خرابی ترانسفورماتور معمولاً نشانه نوع دیگری از خرابی در جایی از مدار الکتریکی است. ترانسفورماتورها عموماً عمر طولانی دارند و بندرت به خودی خود می سوزند.

2) ترانس های تعویض شده را مشاهده کنید.

اگر مشكل كوتاه شدن ترانس شما از جاهای دیگر مدار شما باشد، به احتمال زیاد ترانس مجدداً می سوزد. بعد از اینکه ترانس را تعویض کردید، آن را مشاهده کنید تا مطمئن شوید این اتفاق نیفتاده است. در صورت انجام این آزمایش، باید آزمایشات دیگری را انجام دهید.

3) یک ترانسفورمر بیش از حد معمول صدای شکننده و ترک خورده ایجاد می کند.

اگر صداهایی شبیه به این را می شنوید، برای جلوگیری از فرسودگی برق ترانسفورماتور را قطع کنید.

4) در صورت لزوم وضعیت فیوزهای خارجی را بررسی کنید.

اگر ترانس شما دارای فیوز داخلی است، ممکن است در خط انتقال به ترانس فیوز نداشته باشید. در غیر این صورت، باید فیوزهایی در خط تغذیه ترانسفورماتور وجود داشته باشد. بررسی کنید که از وضعیت خوبی برخوردار هستند و مواردی را که به درستی کار نمی کنند را تعویض کنید.

سیاهی، ذوب شدن و تغییر شکل فیوزها نشانه خوبی برای آسیب دیدن فیوز است. اینها را به سادگی حذف و جایگزین کنید.

در برخی موارد، تشخیص اینکه آیا فیوز در شرایط خوبی قرار دارد، دشوار است. مولتی متر دیجیتال خود را با استفاده از سیم در هر انتهای فیوز به فیوز وصل کنید. اگر جریان از طریق فیوز عبور کند، یعنی عملکرد ترانسفورماتور خوب است.

5) اضافه برداشت را در ثانویه ترانسفورماتور خود بررسی کنید.

در برخی موارد، ثانویه ترانسفورماتور شما ممکن است جریان زیادی را بکشد و باعث اتصال کوتاه شود. اگر یک ترانس چند کلیک دارید و از ثانویه خوانده شده “OL” را دریافت می کنید، احتمالاً ثانویه کوتاه شده است.

با اتصال اتصال ثانویه به مدار خود و استفاده از DMM خود برای آزمایش خطوط ثانویه، این مورد را آزمایش کنید. اگر میزان خوانده شده از ظرفیت ترانسفورماتور بیشتر باشد این یعنی مقدار زیادی انرژی مصرف می شود.

بسیاری از ترانس های معمولی دارای فیوزهای 3 آمپری هستند. میزان آمپراژ فیوز ترانس شما ممکن است روی ترانسفورماتور برچسب گذاری شود، اما در نمودار مدار نیز موجود خواهد بود.

6) ورودی ها و خروجی ها را حذف کنید تا منبع خرابی مشخص شود.

برای فیوزهای خطی، فقط یک ورودی و خروجی خواهید داشت. در این حالت، مشکل شما یا از مدار ورودی یا مدار خروجی است. برای فیوزهای پیچیده تر، ورودی ها و خروجی های ترانسفورماتور را یکی یکی بردارید تا مشخص شود چه بخشی از کل مدار باعث اتصال کوتاه شده است.

 

جهت مشاوره خرید انواع ترانس یا سفارش تولید ترانس یا تعمیر ترانسفورماتور با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.