محافظت از تجهیزات الکتریکی با استفاده از محافظ
محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر
خرداد ۲۰, ۱۳۹۹
چرا از مس به جای آلومینیوم در ترانس باید استفاده کرد؟
خرداد ۲۰, ۱۳۹۹
محافظت از تجهیزات الکتریکی با استفاده از محافظ
محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر
خرداد ۲۰, ۱۳۹۹
چرا از مس به جای آلومینیوم در ترانس باید استفاده کرد؟
خرداد ۲۰, ۱۳۹۹
Show all
وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟

وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟

وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟

وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم ؛ بله درست شنیدید! ترانس ها اگر در طول دوره ای بررسی نشوند از کار می افتد. به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد تا سال به سال با بهترین نحو ممکن ترانس کار کند در واقع می توان گفت همه چیز به تعمیر و نگهداری نیاز دارد، اگر ترانسفورماتور با نقص روبرو شود به دو عامل بستگی دارد که یکی نقص انسانی و دیگری دلایل الکتریکی و مکانیکی می باشد. اما ترانس چیست؟ و چرا ما به آن اهمیت می دهیم؟

ترانس چیست؟

ترانس ها دستگاه های ثابتی هستند که برای افزایش یا کاهش ولتاژ در سیم پیچ های اولیه گالوانیزه و سیم پیچ های ثانویه با استفاده از اصل القایی مغناطیسی استفاده می شوند. برق در قلب زندگی مدرن اعم از مسکونی، تجاری یا صنعتی قرار دارد و ترانس ها در قلب سیستم برقی قرار دارند. بنابراین به اندازه ای در زندگی ما مهم است که نمی توانیم بدون ترانسفورماتور به یک تمدن مناسب فکر کنیم.

متوسط عمر ترانس ها چه قدر است؟

ترانسفورماتور ها به گونه ای طراحی شده اند که به مدت 24 ساعت به طور مداوم کارآمد و موثر می توانند تا 40 سال کار کنند، اما مدت زمان کار آنها کاملا به نحوه استفاده از آنها بستگی دارد. آنها دستگاه های ثابت هستند بنابراین به نگهداری کمی نیاز دارند اما نباید از تعمیر و نگهداری آنها غافل شد. آنها هم چنین در صورت عدم استفاده صحیح در برابر خطرات کاملا آسیب پذیر هستند و در بدترین حالت می توانند منفجر شوند.

چه عواملی باعث خراب شدن ترانس می شود؟

سیم پیچ های الکتریکی ترانسفورماتور و هسته مغناطیسی، بسته به عوامل مختلف از بار اضافی ترانسفورماتور ها تا محیطی که در آن کار می کنند با نیروهای مختلفی روبرو می شوند.

برخی از این موارد عبارتند از:

1) انبساط یا انقباض سیم پیچ ها و هسته به دلیل فرآیند چرخشی.

2) گرمایش محلی کویل ها و هم چنین هسته از جمله محوطه به دلیل گرمایش محلی.

3) نیروهایی که موجب آسیب و یا ضربه یا اضافه بار شدید به ترانس می شوند.

4) اضافه بار ترانس می تواند منجر به گرمای بیش از حد یا آسیب به عملکرد خنک کننده شود و باعث شود کل سیستم آسیب ببیند و دیگر نتوان آن را تعمیر کرد.

5) اتصال کوتاه یا جرقه زدن مداوم در سیم کشی ها می تواند منجر به آتش در ترانسفورماتور شود که ممکن است در نهایت به یک انفجار عظیم برسد.

وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟

چه چیزی در ترانس آسیب می بیند؟

در ترانس اجزای زیادی وجود دارد که می توانند باعث آسیب به ترانس شوند برای مثال:

1) کویل ها:

کویل ها به دلیل خراب شدن عایق آنها می توانند از بین بروند، عایق بندی سیم پیچ به دلیل عوامل زیادی مانند رطوبت، گرمای بیش از حد، جریان بیش از حد، لرزش ، فشار های مکانیکی ناشی از خرابی و یا سایر حوادث جسمی می تواند خراب و سوراخ شود، مدارهای کوتاه سیم پیچ ها باید عاری از نشت باشند.

2) شیر بادر لودر:

سوئیچ های شیر فشار ولتاژ خروجی ترانس را با نسبت چرخش ترانس تنظیم می کنند، که با تعداد چرخش ها در هر رول تنظیم می شود. دو نوع سوئیچ شیر وجود دارد. این سوئیچ های شیر می توانند هنگام بارگیری یا تعویض شیر غیرفعال باشد. این سوئیچ های شیر ممکن است هنگام بارگیری به دلیل مکانیسم تبدیل مکانیکی به LTC ها منجر به بروز حوادث در طی فرآیند شود. اتصالات با مقاومت بالا هم چنین می توانند خطرساز باشند زیرا باعث ایجاد جرقه در سیم پیچ ها یا گرم شدن سیم پیچ ها می شود. آلودگی های روغن های عایق یکی دیگر از دلایل خرابی ترانس ها است.

3) بوشینگ:

بوشینگ ترانس سیم پیچ ها را با خطوط تامین متصل می کند و خطوط تامین را از مخزن اصلی ترانسفورماتور جدا می کند. به طور کلی از پرسلن ساخته می شود. آسترهای ترانسفورماتور می توانند به مرور زمان یا با افزایش عمر خراب شوند. هم چنین آلودگی و رطوبت داخلی منجر به عملکرد اشتباه می شود. روند خرابی بوش بلافاصله قابل تشخیص نیست.

4) هسته:

هسته ترانسفورماتور ممکن است در اثر جداسازی هسته یا گرم شدن بیش از حد هسته به دلیل لایه برداری از اتصال کوتاه آسیب ببیند. میله های کف باز هم چنین می تواند مشکلات اساسی ایجاد کنند، که منجر به خرابی ترانس شود.

5) مشکلات مختلف:

از دیگر دلایل خرابی ترانسفورماتور می توان به آلودگی روغن، نشت روغن، نقص سایر لوازم جانبی، تخریب عایق، خرابی ترانس فعلی و …. اشاره کرد.

6) تخریب عایق:

تخریب عایق تمایل به اتصال کوتاه در شار مغناطیسی را برای تولید جریان دایره ای کوتاه و پایدار در آنجا افزایش می دهد و این باعث ایجاد گرمای اضافی می شود که می تواند منجر به نقص های عمده شود.

آیا همه خرابی ها در ترانس برنامه ریزی شده اند؟

خیر! همه خرابی ها برنامه ریزی نشده اند، ولتاژهای غیر طبیعی، صاعقه، مدارهای کوتاه که منجر به جریان بیش از حد می شود یا سیل، آتش سوزی، زلزله و سایر بلایای طبیعی می تواند باعث خرابی ترانس شوند.

جهت مشاوره خرید انواع ترانس یا سفارش تولید ترانس با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.