وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟
وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟
تیر ۴, ۱۳۹۹
انواع سیم پیچی در ترانس
انواع سیم پیچی در ترانس
تیر ۴, ۱۳۹۹
وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟
وقتی ترانس از کار بیفتد چکار کنیم؟
تیر ۴, ۱۳۹۹
انواع سیم پیچی در ترانس
انواع سیم پیچی در ترانس
تیر ۴, ۱۳۹۹

چرا از مس به جای آلومینیوم در ترانس باید استفاده کرد؟

مس به جای آلومینیوم در ترانس ؛ آداپتورهای برق در قلب همه سیستم های مدرن قرار دارند. بدون برق، جهان نمی تواند کار کند و بدون ترانس سیستم الکتریکی را نمی توان تصور کرد.

آیا می دانید جوهر این ترانسفورماتورها چیست؟

بله درست است! این سیم پیچ ترانس ها است که بدون آنها نمی توانند کار کنند. این سیم پیچ ها از مس یا آلومینیوم ساخته شده اند. با این حال، کویل های مسی نسبت به کویل های آلومینیومی ارجحیت دارند زیرا از بسیاری از جهات بهتر و برتر هستند، در ادامه با ما همراه باشید تا به جواب سوال چرا از مس به جای آلومینیوم در ترانس استفاده می شود برسیم.

چرا در ترانس مس را به جای آلومینیوم ترجیح می دهیم؟

1) سطح خزش پایین:

مس خزش بسیار کمتری نسبت به آلومینیوم دارد. میزان خزش آلومینیوم در شرایط اضافه بار و درجه حرارت شدید تا 25 برابر افزایش می یابد و این باعث می شود ترانس های کویل آلومینیومی شکننده تر از ترانس های کویل مس باشند.

2) مقاومت و ماندگاری بالا:

انتهای مس به دلیل تفاوت در شکل گیری اکسیدهایی که در طول عمرشان تشکیل می شود، از ماندگاری و دوام بالاتری نسبت به انتهای آلومینیوم برخوردارند و مهم تر از همه، اکسید آلومینیوم تشکیل شده در انتهای آن نیز عایق الکتریکی است. در صورت انتخاب اتصالات غیر مکانیکی مانند جوشکاری و …. آلومینیوم به لایه ای از قلع، مس یا نیکل احتیاج دارد.

3) بدون واکنش گالوانیک:

در مورد مس باید بگوییم که در انتهای مس هیچ گونه واکنش گالوانیکی وجود ندارد. بنابراین، در مورد سیم پیچ های مس انتهای ساخته شده از ترانس اجازه می دهد که مس در انتهای ترانس پایان یابد. هادی ها معمولا از مس یا آلیاژهای مس ساخته می شوند. در نتیجه هیچ گونه خطری مانند واکنش گالوانیک بعد از پایان وجود ندارد. در حالی که آلومینیوم در هنگام تماس با آلیاژهای مس یا مس در هنگام پایان با واکنش گالوانیک مواد را از دست می دهد و منجر به از بین رفتن کامل تمامی اتصال ها می شود.

4) محکم، قوی و چدنی است:

مس از آلومینیوم سخت تر است، قوی تر است و جنسی چدنی دارد و همه اینها باعث شده است که ترانس هایی که دارای مس هستند مقاومت بالایی داشته باشند و اگر ترانسفورماتور با اتصال های کوتاه برخورد کرد در برابر آن ها ایمن باشد. در واقع وجود مس در ترانس باعث می شود که در برابر نگهداری و بررسی های مرتب مقاوم شود برای مثال محکم کردن اتصالات و چک کردن پایانه ها به صفر می رسد . در هنگام استفاده از ترانس در صورتی که اتصالات به خوبی محکم نشوند ممکن است که آتش سوزی رخ دهد.

5) مقاومت بالا در برابر اتصال های کوتاه:

مس خواص مکانیکی بسیار خوبی از قبیل حد الاستیک یا ماژول الاستیک در مقایسه با آلومینیوم دارد. این امر باعث می شود در صورتی که اتصال های کوتاه وجود داشته باشد ترانس آسیب ببیند و منجر به تضعیف شدن ترانسفورماتور می شود و اگر اتصال های کوتاه تداوم داشته باشند باعث می شود ترانسفورماتور بسوزد.

چرا از مس به جای آلومینیوم در ترانس باید استفاده کرد؟

6) کوچکتر و سبکتر:

ترانسفورماتورهای بادی مس کوچکتر، سبک تر و فشرده تر از دستگاه های آلومینیومی یا همان کالیبر است. مس نسبت به آلومینیوم مقاومت کمتری دارد. سختی آلومینیوم 0.6 برابر می باشد و هنگام استفاده از ترانسفورماتور سیم پیچ آلومینیومی سطح مقطع رسانای مورد نیاز 1.66 برابر مس است. از آلومینیوم برای ساخت ترانسفورماتورهای بزرگ استفاده می کنند و البته ظرفیت همه چیز در آن افزایش می یابد برای مثال ظرفیت مخزن ترانس، روغن، پالپ، اتصالات و عایق و … افزایش می یابد و این ترانس را به یک ترانسفورماتوری با ظرفیت بزرگ و فضایی محکم تبدیل می کند.

7) عمر طولانی نسبت به فلز:

سیم پیچ هایی با ولتاژ بالا، اگر از مس ساخته شده باشد نسبت به کویل های آلومینیومی از حساسیت کمتری برخوردارند. زیرا عمر رسانای آلومینیوم نسبت به رسانای مس بسیار بیشتر است و این امر باعث می شود که ترانس های آلومینیومی پس از شل شدن سیم پیچ در معرض آسیب قرار بگیرند.

8) کارایی بالا:

ترانس هایی که دارای مس هستند کارایی بالاتر، راندمان بهتر و هزینه پایین تری دارند و تلفات انرژی در آنها بسیار پایین است و باعث صرفه جویی می شوند این در حالی است که ترانس های آلومینیومی هزینه تعمیر و نگهداری و عملیاتی و نصب بسیار بالاتری نسبت به ترانس مس داشته باشد.

9) توزیع بهتر جریان:

در رساناهای مس به دلیل رسانایی بالا و خاصیت معدنی از توزیع جریان رسانای آلومینیوم بسیار بهتر عمل می کند و این امر باعث می شود که برای عملکرد هر چه بهتر ترانس از مس برای رسانایی به جای آلومینیوم استفاده می کنند.

10) هزینه ساخت بسیار کم است:

ترانس هایی که از مس ساخته شده اند در مقایسه با ترانس هایی که از آلومینیوم ساخته شده اند به دلیل داشتن مواد کمتر و سطح مقطع رسانای موردنیاز ارزان تر است. ساخت ترانسفورماتور مس بسیار ساده تر و کم هزینه تر از ترانسفورماتور آلومینیوم می باشد.

جهت مشاوره خرید انواع ترانس یا سفارش تولید ترانس با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.