ترانس های ولتاژ و ویژگی های آن
ترانس های ولتاژ و ویژگی های آن
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
ترانس های ولتاژ و ویژگی های آن
ترانس های ولتاژ و ویژگی های آن
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
ترانس ایزوله چیست و چگونه کار می کند؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸

ترانس برق چیست؟

یک سیستم ترانس برق به این شکل عمل میکند که با توجه به ولتاژ برق شهر چند رله را که در سر های خروجی سیم پیچ ها قرار دارند تنظیم میکند. در واقع اصطلاحی که میتوان برای آن به کار برد این است که برق را به شکل پله ای تنظیم میکند.

به دلیل اینکه نوسانات برق شهر به صورت لحظه ای است ترانس برق در کمتر از چند ثانیه به جبران افت ولتاژ می پردازد و از آسیب دیدن لوازم برقی جلوگیری میکند. آنها میتوانند 20 ولت تغییر ولتاژ داشته باشند و این امر زمانی اتفاق می افتد که مقدار ولتاژ برق شهر به کمتر از 210 ولت یا بیشتر از 230 ولت رسیده باشد.

ترانس‌برق از چه چیزی تشکیل یافته است؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که ترانس برق یک مدار الکترونیکی و چندین رله را در کنار ترانسفورماتور دارد. نحوه عملکرد آن نیز به این شکل است که عمل ثابت نگه داشتن ولتاژ را در هر دو حالت افزایشی و کاهشی با سوئیچ کردن رله ها که به یکی از تپ ها ترانسفورماتور متصل است انجام میدهند. در بالاتر اشاره کردیم که ترانس برق دارای یک مدار الکترونیکی است اما این مدار از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

مدار الکتریکی از تقویت کننده عملیاتی ( آپ امپ)، مدار یکسوکننده و دیگر قطعات الکترونیکی ساخته شده است. در واقع کاری که مدار الکتریکی انجام میدهد این است که با توجه به مقدار مرجعی که از قبل مشخص شده است سطح ولتاژ را مقایسه میکنند، اگر اختلافی که از این دو به دست می آید از یک مقدار مشخص بالاتر رود، مدار کنترلی با سوئیچ کردن درست رله ها، تپ مناسب را به خروجی وصل میکند.

در ترانس‌برق درصد خطا چه مقدار است؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم افت ولتاژ به صورت پله ای از طریق رله ها تنظیم میشود. لازم به ذکر است که ترانس برق ولتاژ خروجی را بر روی یک عدد ثابت تنظیم نمیکند بلکه ولتاژ را بر اساس بازه مناسب و استاندارد تنظیم میکند. بازه تکنولوژی در ترانس برق بین 18 تا 22 ولت اختلاف دارد. در واقع تمامی این ویژگی های مثبت باعث شده است که شما دارای یک تکنولوژی با قیمت مناسب تر و هزینه نگهداری کم و سرعت سوییچ بالاتر و تعمیرات پایین تر باشید.

ترانس برق و نحوه عملکرد آن:

نحوه عملکرد ترانس برق به این شکل است که دامنه ولتاژ ورودی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند زیرا ترانس برق با توجه به آن با 3 کلید سر و کار پیدا می کند به این شکل که اگر ولتاژ برق شهر دارای دامنه مناسب باشد کلید SW2 روشن میشود و در صورتی که افزایش و یا کاهش برق ورودی به وجود بیاید در این حالت SW1 و SW3 وارد عمل میشوند و ولتاژ را تنظیم میکنند.

ترانس برق چیست؟

ترانس برق به چه شکل است؟

ولتاژ برق شهر توسط ترانس کاهش پیدا میکند. پل دیود و خازن فیلتر خروجی ترانس را از C1 به ولتاژ DC تبدیل میکند. لازم به ذکر است که ولتاژ C1 جهت تغذیه مدار و اندازه گیری ولتاژ برق شهر مورد استفاده قرار میگیرد. این ولتاژ جهت تغذیه رله و آپ امپ های مدار به رگولاتور ولتاژ 12 ولت برای ایجاد یک ولتاژ ثابت و پایدار اقدام میکند.
در ترانس برق ولتاژ خازن C1 به این شکل است که به دو مدار تقسیم ولتاژ وارد میشود که شامل R2، VR1، R2،R6، VR2، R5است.

رابطه ولتاژ خازن C1 با ولتاژ برق شهر چگونه است؟

(نسبت ترانس) \ (1.4142) * ( ولتاژ برق شهر)

بهتر است بدانید که نسبت ترانس برای ترانس 12 ولت برابر با 18 می باشد. ولتاژهای تقسیم شده در ترانس برق توسط مدارهای تقسیم ولتاژ توسط دیودهای ZD1 و ZD2 و مقاومت های R3 و R7 ایجاد و مقایسه شده است. VR1 سطح ولتاژ بالا و VR2 سطح ولتاژ پایین را کنترل می کنند.

اگر VR1 ولتاژ تنظیم شده را بیش از 6.8 دریافت کند، خروجی آپ امپ N1 به سطح بالا افزایش یافته و از طریق R4 ترانزیستورT1 روشن شده و رله را فعال میکند. شما میتوانید ولتاژ ورودی مثبت VR1 را تنظیم کنید که این امر باعث میشود که آپ امپ N1 درجه ولتاژ را به بیش از 6.8 برساند. در VR2 اگر ولتاژ تنظیم شده از 6.8 کمتر باشد، خروجی آپ امپ N2 به سطح بالا افزایش یافته و باعث فعال شدن ترانزیستور T1 از طریق R8 میشود و رله را فعال میکند. شما میتوانید ولتاژ ورودی مثبت VR2 را تنظیم کنید که این امر باعث میشود که آپ امپ N2 درجه ولتاژ را به کمتر از 6.8 برساند.

جهت مشاوره خرید انواع ترانس یا سفارش تولید ترانس با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.