ترانس تک فاز
ترانس تک فاز چیست؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
چگونه استابلایزر مناسب را انتخاب کنیم؟
چگونه استابلایزر مناسب را انتخاب کنیم؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
ترانس تک فاز
ترانس تک فاز چیست؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
چگونه استابلایزر مناسب را انتخاب کنیم؟
چگونه استابلایزر مناسب را انتخاب کنیم؟
مهر ۱۸, ۱۳۹۸
Show all
سیم پیچی ترانس و همه چیز در مورد آن

سیم پیچی ترانس و همه چیز در مورد آن

همه چیز درباره ی سیم پیچی ترانس

در این مقاله قصد داریم در مورد سیم پیچی ترانس صحبت کنیم، در صورت عبور رشته ای از سیم جریان الکتریکی میدان مغناطیسی در اطراف آن ایجاد میشود. سیم را به شکل یک حلقه در می آوریم، در این حالت در فضای داخل حلقه و در مرکز آن شار مغناطیسی ایجاد میشود. در واقع اگر سیم را به گونه ای بپیچید که بر روی یک ماده مغناطیسی قرار بگیرد باعث افزایش تمرکز شارها خواهد شد. بهتر است بدانید که هر چه تعداد حلقه ها را بیشتر کنید شار تولیدی نیز بیشتر خواهد بود.

اما اصل سیم پیچی به چه معناست؟ سیم پیچی به تعداد حلقه ای بر روی یک قرقره پیچیده میشود گفته میشود. لازم به ذکر است که سیم پیچی در تمامی ماشین های الکتریکی انجام میشود. از مهم ترین بخش هر ترانسفورماتور سیم پیچی می باشد. مهم ترین بخش ساخت هر ترانسفورماتور عمل سیم پیچی ترانس می باشد.

سیم پیچی ترانس و مراحل اولیه انجام آن:

قبل از اینکه شروع به عمل سیم پیچی کنیم بهتر است که سیم پیچ را طراحی کنیم. در واقع مراحلی که باید طی کنید تا به یک سیم پیچی ترانس مناسب برسید این است که تعداد دور و سیم را تعیین کنید و قرقره ای که مناسب باشد را انتخاب کنید. میتوان با توجه به توان ترانسفورماتور اقدام به انتخاب ابعاد هسته کرد. هسته بوبین یا قرقره آماده را دارد اما اگر هسته ای که انتخاب کرده اید فاقد بوبین است بهتر است که برای آن بوبین بسازید.

چگونه بوبین بسازیم؟

ساخت بوبین بسیار ساده است به این شکل که ابتدا باید چند تکه پلاستیکی، یا مقوایی و یا چوبی را در کنار یکدیگر قرار دهید و با چسب مایع آنها را به یکدیگر بچسبانید. ممکن است که به بوبین محکم تری نیاز داشته باشید در این حالت بهتر است از تراشکاری قطعات پلیمری استفاده کنید. بعد از اینکه بوبین را آماده کردید باید اندازه سیم را برای تعداد دور به دست بیاورید و آن را آماده کنید. توجه کنید که سیم انتخابی شما برای سیم پیچی ترانس باید سیم لاکی باشد. برای حرارت دادن به وارنیش بهتر است از سیم افشان، چسب کاغذی، قلع، فندک و یا هویه استفاده کنید.

سیم پیچی ترانس و همه چیز در مورد آن

سیم پیچی ترانس و مراحل اصلی آن:

در ابتدا باید توسط قلع و هویه سیم پیچ را به تکه ای از سیم افشان وصل کنیم سپس شروع به خارج کردن سر سیم افشان از بوبین میکنیم. با توجه به تعداد دوری که تخمین زده و سیم را آماده کرده ایم آن را به دور بوبین می پیچانیم. توجه داشته باشید که سیم پیچی ترانس عمل بسیار حساس و مهمی است و باید بسیار منظم انجام شود و هیچ گونه فاصله ای در بین سیم ها ایجاد نشود زیرا در این صورت ممکن است که حجم سیم پیچ ها بزرگتر از پنجره بوبین شود. لازم به ذکر است که ترتیب سیم پیچی ترانس هیچ اهمیتی ندارد.

برای مثال ممکن است که شما بخواهید در ابتدا بخواهید که سیم پیچ ثانویه را بپیچید و سپس سیم پیچ اولیه و یا برعکس. توجه داشته باشید در هنگام سیم پیچی ترانس در صورتی که به انتهای بوبین رسیدید سیم را در جهت عکس لایه قبلی بچرخانید و این کار را منظم ادامه دهید تا سیم به طور کامل پیچیده شود.

در آخر انتهای سیم پیچ را مانند ابتدای آن توسط سیم افشان از بوبین خارج کنید و برای ثابت نگه داشتن هر سیم پیچ به آن چسب کاغذی بزنید. در آخر هنگامی که تمامی سیم پیچ ها را به دور قرقره پیچاندید، شروع کنید به خارج کردن سرهای آن ها و سپس هسته را در قرقره قرار دهید و جهت محکم کردن آن میتوانید از چسب، بست و یا پیچ استفاده کنید.

سیم‌پیچی ترانس توسط  چه چیزی انجام می شود؟

سیم پیچی ترانس معمولا توسط دست انجام می شود و یا اینکه از دستگاه سیم پیچی که سلف پیچ، ترانس پیچ یا بوبین پیچ نامیده میشود استفاده میشود. توجه داشته باشید که سیم پیچی ترانس توسط دست تنها ضخامتی از سیم را شامل میشود و اگر سیم لاکی ضخامتی با 2mm و یا بیشتر باشد این کار بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود و باید حتما از دستگاه استفاده شود زیرا در صورتی که تعداد دورسیم پیچی نیز زیاد باشد ممکن است دچار اشتباه در شمارش تعداد دور سیم پیچی ترانس شوید. بهتر است در صورتی که ترانسفورماتور زیاد می سازید سعی کنید حتما یک بوبین پیچ تهیه کنید. بوبین پیچ ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: دستی، موتوری، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک.

سیم پیچی ترانس و نکات مربوط به آن:

از آنجایی که نمیتوان هسته های تیروئیدی را از به طور جداگانه از بوبین استفاده کرد بنابر این بهتر است که بدانید که دستگاه سیم پیچی آنها کاملا با دستگاه های معمولی متفاوت است. در واقع اگر شما هسته ای انتخاب میکنید که به شکل تیروئید است مجبور خواهید شد که از دست برای سیم پیچی استفاده کنید.

هسته‌های تروئیدی از آنجایی که قابلیت استفاده از بوبین جداگانه را ندارند، دستگاه سیم‌پیچی مخصوص به خود را دارند که با دستگاه‌های معمولی فرق دارد. پس اگر هسته انتخابی شما به شکل تروئید است احتمالاً مجبورید که سیم‌پیچ خود را با دست بپیچید.

جهت مشاوره خرید انواع ترانس یا سفارش تولید ترانس با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید.

4 Comments

  1. هومن گفت:

    با سلام آیا شما سیم پیچی میکنید ترانس ها رو؟

  2. مهران گفت:

    سلام خسته نباشید اگه وسط سیم پیچی سیم پاره بشه بهترین را چیه ممنون من بوبین ۳دهم دارم می پیچم که کمی از مو نازکتره وسط کار پاره شد ..ممنونم

  3. داوو گفت:

    ۳دهم که کلفته احتمالا ۳صدم میپیچی
    دو سر سیم و بهم گره بزن اما شل باشه
    بعد شعله فندک و کم کن چند بار از زیر گره رد کن که سیم لاکی دود کنه (شعله نیگر داری سیم و ذوب و قطع میکنه)
    بعد گره رو سفت کن و اضافه شو قیچی کن و اون قسمت و شارلاک یا چسب قطره بمال عایق بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.