درباره ترانس بیشتر بدانیم
شهریور ۵, ۱۳۹۸
ترانس سه فاز
ترانس سه فاز چیست و چه کاربردهایی دارد؟
شهریور ۵, ۱۳۹۸
درباره ترانس بیشتر بدانیم
شهریور ۵, ۱۳۹۸
ترانس سه فاز
ترانس سه فاز چیست و چه کاربردهایی دارد؟
شهریور ۵, ۱۳۹۸

هدف از ساخت ترانس ، طراحی و تولید یک دستگاه است که بتواند ولتاژ را میان دستگاه های مختلف، منتقل کند. ترانسفورماتور یا ترانس عموماً به تجهیزاتی گفته می شود که در مدارهای الکتریکی به کار می روند و قادرند ولتاژ جریان برق را در مدار کلی، تغییر دهند.

شاید در نگاه اول، این تغییرات، بی اهمیت جلوه کنند؛ اما زمانی که به تشریح اهمیت تغییر ولتاژ در دستگاه های الکتریکی بپردازیم، متوجه خواهید شد که ساخت ترانس و استفاده از آن تا چه اندازه مهم است.

ساخت ترانس به منزله طراحی تجهیزاتی است که می تواند ولتاژ را افزایش یا کاهش دهد. بر همین اساس، انواع ترانس بر حسب نوع عملکرد به دو دسته اصلی ترانس های کاهنده و ترانس های افزاینده تقسیم بندی می شوند.

اگر در مراجع و منابع با دو واژه Stepping up و Step down در خصوص ساخت ترانس مواجه شدید، به ترتیب به معنای افزاینده ولتاژ و کاهنده ولتاژ می باشد.

به این ترتیب، زمانی که می خواهید یک ترانس مناسب برای تجهیزات برقی خانگی یا صنعتی خریداری کنید، دقت داشته باشید که ترانسفورماتور از نوع کاهنده است یا افزاینده؛ در این صورت، قیمت خرید ترانس نیز متفاوت خواهد بود.

اهمیت ساخت ترانس برای تغییر ولتاژ

ساخت ترانس

در بیان اهمیت ساخت ترانس، لازم است ابتدا نگاهی به فرآیند انتقال انرژی و جریان الکتریسیته در مسیرهای مختلف داشته باشیم.

زمانی انرژی الکتریکی در فواصل طولانی از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شود ( به عنوان مثال، انتقال جریان برق از نیروگاه تا خانه ها)، شدت این انرژی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

در این راستا اگر میزان ولتاژ بسیار بالا باشد، افت انرژی الکتریکی، کمتر خواهد بود؛ بنابراین، در مسیر انتقال برق از طریق کابل ها در مسیرهای طولانی تر، از ولتاژ فوق العاده زیاد استفاده می شود.

علاوه بر این، ورود ولتاژ بالا به طور مستقیم به خانه ها به شدت خطرناک است؛ بنابراین، تجهیزات جانبی الکتریکی انواع ترانس برای تبدیل ولتاژ برق به کار می روند؛ این تجهیزات در تمام مسیرهای انتقال انرژی الکتریکی وجود دارند. همین عامل، ضرورت ساخت ترانس را توجیه می کند.

زمان انتقال انرژی الکتریکی از نیروگاه تا محل مصرف، ولتاژ جریان برق از طریق ترانس های افزاینده به حداکثر میزان تغییر داده می شود؛ این کار برای انتقال برق در مسافت های طولانی، لازم است.

سپس، ولتاژ برق، قبل از اینکه به ساختمان ها یا محدوده شهری وارد شود توسط ترانس کاهنده، تقلیل می یابد. به این ترتیب، هدف از ساخت ترانس در تنظیم ولتاژ برق شهری به خوبی قابل درک است.

مزایای ساخت ترانس برای عملکرد شبکه توزیع برق

ساخت ترانس

ساخت ترانس برای عملکرد بهتر شبکه توزیع برق، قبل از انتقال انرژی در مسافت های طولانی تر، ضرورت دارد. با توجه به مطالبی که در قسمت قبلی مطرح شد، ترانس کاهنده باید درست در مسیر قبل از ورود به محدوده مسکونی ساختمان ها نصب شده باشد.

البته غیر از افزایش و کاهش ولتاژ، یک چالش دیگر نیز در خصوص انتقال برق در یک مسیر وجود دارد که مربوط به اتلاف حرارت است.

زمانی که برق بین نیروگاه و مصرف کنندگان منتقل می شود، حرارت یا گرمای ناشی از ولتاژ بالا در طول مسیر به هدر می رود. از این جهت است که غیر از ولتاژ برق، توان حرارتی کابل های برقی نیز در کابل کشی و تعیین ولتاژ مسیر اهمیت دارد.

هر چه ولتاژ بیشتر باشد، جریان کمتری باید در خطوط انتقال برق اِعمال شود تا توان در حد متعادل نگه داشته شود.

شدت جریان برق کمتر، گرمایش کمتر و اتلاف انرژی کمتری را به دنبال خواهد داشت. ساخت ترانس برای کاهش ولتاژ برق قبل از ورود به ساختمان مسکونی اجرا می رود. تمام ترانسفورماتورهایی که در بازار وجود دارند با این اهداف ساخته شده اند.

انتخاب و خرید ترانس

ساخت ترانس

زمانی که قرار است یک ترانس را برای کاربردهای خود خریداری کنید دقت داشته باشید که دستگاه های شما بر اساس چه میزان شدت جریان و ولتاژی کار می کنند.

فناوری هایی که در ساخت ترانس به کار رفته اند، تعیین کننده کیفیت محصول و راندمان عملکردی آن هستند.

در خرید ترانسفورماتور دقت کنید که مشخصات فنی ترانس ها در چه محدوده ای است. به فرکانس، شدت جریان، ولتاژ، توان و مقاومت دستگاه الکتریکی خود توجه کنید.

اکثر شرکت هایی که در حوزه طراحی و ساخت ترانس فعالیت می کنند، این محصولات را بر اساس استانداردها و متناسب با نیاز تجهیزات برقی ارائه می دهند.

در هر صورت اگر در خرید ترانس به مشاوره و راهنمایی نیاز داشتید می توانید با کارشناسان ما در این باره گفتگو کنید.

جهت مشاوره خرید انواع ترانس یا سفارش تولید ترانس با کارشناسان شرکت با تلفنهای 02133999173 یا 02133999172 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.